Jak być produktywnym? Dwie zasady, które zmienią Twoje życie!

productivity

Każdy chce być czasem produktywny i ja też :) Czytając How to study in college spodobały mi się dwie świetne zasady, które, dzięki regularnemu stosowaniu, zwiększyły moją produktywność i poczucie spełnienia co najmniej kilka razy i sprawiły, że nie mam już niedokończonych spraw. Do tego są superproste! Gotowi, żeby je poznać?

Pierwsza z nich to zasada Pareto (od nazwiska Vilfredo Pareto 1848-1923, włoskiego ekonomisty i socjologa). Być może już o niej słyszałeś. Stosuje się ją w socjologii i ekonomii, ale świetnie sprawdza się też na studiach i w codziennym życiu. Mówi, o tym, że 20% wysiłku daje 80% końcowego efektu*. Trudno uwierzyć, prawda? A jednak!

Uważa się, że 20% pracowników firm generuje 80% przychodów, 1/5 uczestników projektu podaje 4/5 pomysłów, 20% materiału w 80% wypełnia egzamin. A nawet: spędzenie na wykonywaniu danej czynności 20% czasu zakładanego na początku daje 80% efektu końcowego. Oczywiście ten czas musi być w miarę długi, np. dwie godziny. To znaczy, że przez pierwsze pół godziny dwugodzinnego bloku nauki jesteś w stanie opanować 80% materiału!

*Wartości są orientacyjne, chodzi bardziej o zasadę działania niż dokładne liczby. Po prostu przyjęło się podawać 20/80.

Druga zasada łączy się nierozerwalnie z pierwszą. Na początek anegdotka: Charles Schwab, amerykański businessman zajmujący się produkcją stali, zapytał kiedyś swojego doradcę Ivy Lee’ego: „Powiedz mi, co mam zrobić, żeby moja firma produkowała więcej i zarabiała więcej? Zapłacę Ci tyle kasy, ile będziesz chciał.” Ivy zastanowił się chwilę i odpowiedział: „Codziennie wieczorem zrób listę sześciu rzeczy, nad którymi chcesz następnego dnia pracować albo musisz je zrobić i ułóż w kolejności od najważniejszych do mniej ważnych. Kiedy wstaniesz rano, zacznij robić pierwszą rzecz z listy. Nie przestawaj aż jej nie dokończysz. Kiedy skończysz zacznij następną. I tak dalej. Nie martw się, jeśli nie zrobisz wszystkiego. Najważniejsze będzie za Tobą. Rób tak przez miesiąc, a potem sam oceń ile moja rada jest dla Ciebie warta.” Ivy musiał się zdziwić, kiedy miesiąc później dostał od Charlesa $25 000, co dziś dałoby… $500 000-$1 000 000!

Zasada Ive Lee bazuje na zasadzie Pareto – jeśli zaczniesz od najważniejszych spraw, to nawet jeśli zrobisz tylko dwie z nich będziesz miał poczucie spełnienia i satysfakcji! A zapewniam Cię, że przy umiejętnemu zarządzaniu swoimi zajęciami w czasie, jesteś w stanie praktycznie codziennie wypełnić wszystkie 6 punktów. Być może napiszę kiedyś o moich sposobach organizacji zajęć, dzięki którym mnie się to udaje. Moja rada: jako ostatni punkt najlepiej ustalić coś tak fajnego, żeby nie móc się doczekać aż się do niego dotrze – powrót do decydującego momentu w książce, odcinek serialu, w którym wyjaśnia się kto zabił ciotkę, romantyczna kolacja z drugą połówką, relaksująca długa kąpiel ze świecami na którą nigdy nie masz czasu czy coś jeszcze lepszego.

Mam nadzieję, że dzięki tym dwóm prostym zasadom osiągniesz swój wymarzony cel albo po prostu zaczniesz być produktywny. Powodzenia! Ja wracam do swoich zajęć, zostały mi jeszcze dwa punkty na dziś!

3 thoughts on “Jak być produktywnym? Dwie zasady, które zmienią Twoje życie!

  1. Niby takie proste rady, a jakie skuteczne. Nie wyobrażam sobie życia bez rozpisanych zadań, które dzień wcześniej wieczorem wypisuję. Bez tej listy kompletnie bym się zagubiła we wszystkim. Przydatne w życiu zawodowym i prywatnym, zwłaszcza przy małym dziecku :)

Podziel się swoim zdaniem.

