Co zjeść na Litwie? Krótki przewodnik po kuchni litewskiej.

Ta dam! Dziś odcinek dla smakoszy. Zapraszam w krótką wycieczkę po Litewskich specjałach (które jedliśmy).

W40

Kibynas (kibiny), czyli pierogi z chrupiącego ciasta nadziewane mięsem, serem, warzywami – czym chcecie.

tradiciniai_didzkukuliai

Cepelinai, czyli wielkie kluski śląskie, jedzone z rozpuszczonym smalcem i kwaśną śmietaną. Źródło zdjęcia: http://fortodvaras.lt/

bulviniai_blynai_su_sonine

Blynelai (bliny). Placki ziemniaczane z różnymi dodatkami. Źródło zdjęcia: http://fortodvaras.lt/

W37

Jabłko zapieczone w cieście z rodzynkami i orzechami oraz Starka.

W36

Karaimskie tradycyjne słodkie pierożki z twarogiem. Do tego cydr i Trauktine lub Suktinis.

W33

Batoniki ednd lub jak kto woli – pupa.

Lepszych herbatników nigdy nie jadłam – Selga Irish Cream. Zrobiłam zapasy, ale zanim dojechałam do domu już ich nie było.

 

W32

Trzy najczęściej przewijające się po sklepowych półkach browary. Svyturys jest z nich najpopularniejszy i produkuje pewnie ze sto rodzajów piw (lit. alus) – jasne, ciemne, niepasteryzowane… Co ciekawe, nie widziałam piw smakowych, niewiele jest też piw spoza Litwy (Baltika jest rosyjska; poza tym oczywiście kupimy Heinekena, Paulanera czy Calsberga). Ceny przystępne, ale wyższe niż w Polsce. Najbardziej smakował mi Svyturys Baltas z kawałkiem cytryny.

Kepta duona, czyli smażony na głębokim oleju chlebek czosnkowy, czasem z kminkiem. Najlepsza przekąska do piwa. PY-CHA!

Kuchnia litewska opiera się głównie na ziemniakach (mają tam nawet kiełbaski z ziemniaków), więc jest podobna do polskiej i nie powinniśmy mieć z nią problemów. Do tego potrawy są pożywne, choć dość tłuste. Jeśli jednak komuś nie posmakują dania naszych sąsiadów, nie ma się co martwić. Litwa jest na tyle małym krajem, że nie opłaca się tu produkować jedzenia na większą skalę – znacznie łatwiej i pewnie taniej jest sprowadzić wszystko z zagranicy. Dlatego dostaniemy tam większość produktów, które kupujemy na co dzień w Polsce. To zazwyczaj te, które mają na etykietce informacje w języku polskim, litewskim, łotewskim i estońskim :)

Jeśli znacie jakieś inne tradycyjne potrawy, piszcie, chętnie popróbuję! No i zaznaczam, że nie jestem wyrocznią w sprawach kuchni litewskiej, opisałam tylko to, czego sama próbowałam. Jeśli widzicie jakieś błędy, śmiało poprawiajcie.

 

Żeby być na bieżąco, śledź mój blog przez bloglovin:
Follow on Bloglovin

2 thoughts on “Co zjeść na Litwie? Krótki przewodnik po kuchni litewskiej.

  1. pyyyycha! Jablko w ieszcie mnie zachwycilo! I te chlebki czosnkowe, te dania wyglądaja tak apetycznie, że pomimo tego, ze jest 11 20 ja chcę juz obiad!

Podziel się swoim zdaniem.

