16 lat od Nobla.

Wczoraj była rocznica przyznania Wisławie Szymborskiej Literackiej Nagrody Nobla. Z tej okazji chciałabym zabrać Was w pewną podróż do… szuflady poetki.

Nie poznałam dotąd większego chomika i zbieracza najdziwniejszych rzeczy. Tony wycinków z gazet, setki durnostojek, albumy lub pudła pięknych pocztówek sprzed lat, pełno zapalniczek, regały książek, aż wreszcie, między tym wszystkim, zapomniany medal noblowski. Nie wierzycie? Zajrzyjcie do Kamienicy Szołayskich w Krakowie przy Palcu Szczepańskim, poznajcie wystawę i obejrzyjcie tam ten film.

Byłam na tej wystawie już kilkanaście razy. Kiedy ją otwierali 1 lutego, uważałam, że rok trwania to kawał czasu. Teraz widzę, że to strasznie mało. Chciałabym, żeby ta wystawa była wystawą stałą Kamienicy, żeby można tam było pójść w każdej chwili i po raz kolejny odkryć coś jeszcze nowego, czego nie widziało się poprzednim razem. Wynika to z prostego faktu, że Wisława Szymborska miała ogromnie rozbudowaną naturę i mnóstwo zainteresowań. Nie znałam jej osobiście, ale wydaje mi się, że to, co pokazane na wystawie, to tylko malutka część jej złożonej osobowości.

Ode mnie dziś tylko jedno zdjęcie z wystawy, więcej pokazują Varia i Negresca.

Wisława Szymborska uwielbiała tworzyć kolaże. Były śmieszne, trafne, uszczypliwe. Od niedawna w Empiku dostać można całą serię pięknych rzeczy z tymi kolażami. Są obrazy, pocztówki, zakładki magnetyczne, zeszyty, magnesy. Ja jedną zakładkę mam i na jednej nie poprzestanę :)

One thought on “16 lat od Nobla.

Podziel się swoim zdaniem.

