KSIĄŻKA: Haruki Murakami "1Q84. Tom II"

Trudno mi cokolwiek napisać o tej książce. To kontynuacja tomu pierwszego, kolejne zmagania bohaterów z życiem w równoległej rzeczywistości roku 1Q84, rzucenie nowego światła na niektóre sprawy, wyjaśnienie wielu zagadek, wprowadzenie w trzeci tom.

Dla mnie 1Q84 to książka o miłości. Choć nie czytam takich i nie przepadam, to postanowiłam, że tę dokończę. Nie jest to typowe romansidło, choć przypuszczam, że skończy się happy endem. Trylogia ma w sobie coś więcej niż zwyczajną historię miłosną. Zarówno Tengo, jak i Aomame toczą w niej własne życie, wypełniają niełatwe zadania i to one napędzają całą fabułę, one są sprężyną wydarzeń.

Porównując z pierwszym tomem, ten niezbyt przypadł mi do gustu. Dłużył się niemal w nieskończoność (to pewnie wina przerywania co chwilę, bo przystanek a w domu – bo nauka), fabuła już nie trzymała w napięciu, odpowiedzi niemal na każde moje pytanie posypały się jak z worka, a niektóre sceny były wręcz absurdalne (wizyta Aomame w hotelu). Ale to chyba taki urok drugich części. Dlatego… już zaczęłam trzecią :)

Cytat, który najbardziej mi się spodobał:

„Dość mam już życia w nienawiści i rozgoryczeniu. Nie chcę już żyć nie kochając nikogo. Nie mam ani jednego przyjaciela – ani jednego. I, co najgorsze, nie potrafię kochać nawet siebie. Skąd to się bierze? Dlaczego nie potrafię kochać siebie samego? To dlatego, że nie potrafię kochać nikogo innego. Człowiek uczy się kochania siebie poprzez proste gesty miłości i bycie kochanym przez drugiego. Rozumiesz co mam na myśli? Człowiek, który jest niezdolny do kochania, nie może dostatecznie pokochać siebie.”
[własne tłumaczenie za Jay Rubin, Vintage Books]

One thought on “KSIĄŻKA: Haruki Murakami "1Q84. Tom II"

  1. Mimo, że bardzo cenię Murakamiego to 1Q84 dla mnie jest słabą powieścią, jak wiem już na co stać tego autora. Owszem przeczytałam, nawet było kilka scen co mi się podobało, ale jak to się mówi 'tyłka nie urywa'.

Podziel się swoim zdaniem.

